Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki - Peter Sanders


Follow Us @soratemplates

Isnin, 13 Oktober 2014

Apa nak masak bila raya ek?




Alhamdulillah.

Saya ni rasa beruntung sangat tau sebab kan, saya ada keluarga dan keluarga mertua yang saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangat suka masak! Hee... Kalau bukan raya pun tapi kalau kami berkumpul sure ade je makanan nak bagi gemuk terhidang hahaaa...*gelak syaiton*... Sorang-sorang adik-beradik dan ipar bawak satu jenis maka bila dah terkumpul jadik banyaklah! Tu belum yang tuan umah masak lagi! Thee.. So, meh kite tengok biasanya kalau raya makanan apa yang ada kat dapur kiteorang... jom!

Ni namanya Kari Ayam. Dedulu mak mentua tak masak nih tapi smenjak ade menantu mix Hindustani maka kari adalah menu wajib!
Ini rendang pedas daging, paru dan hati lembu. Setakat harini belum ada lagi rendang sama spesis yang saya jumpa dapat challenge rendang mentua saya nih hehe...
Ayam Masak Merah ni feveret menu mak saya nih. Tapi raya Aidiladha haritu mak diberi piala gantung kuali maka yang jadik tukang masaknya yelah anak sedara saya yang belum kawen itu. Sesape nak usha sile email resume eh heh...
Siapa lagi boleh celen buat Sambal Goreng ni kalau bukan orang Johor kannnnn..? Heheee, ini kakak ipar saya yang masak. Real Johorian!
Mak mertua saya kan, dia memang sayang kat menantu dia. Masak lomak ni pun ekcelli tiada dalam menu mak selama ni tapi semenjak dapat menantu orang Nogori maka tetiba ada menu ni dalam senarai hehe...
Yang ni peberet saya! Ingat lagik kalau bagitau mak nak balik cuti dari asrama, konpem mak masakkan pajeri nenas nih ngeee... tapi lepas dah kawen beranak-pinak kalau mintak mak buatkan dia suruh belajo masak sendirik! Uhuk...sadis!
Kuah sate udang ni mak mertua saya punya specialty. Dia sama la dengan rendang tadi tu- one of a kind. Saya buat la macam mana pun tapi sampai skang tak pas hehe... Cuma mak sorang yang terer masak sesedap neh!
Cuma satu orang aje dalam dunia ni yang suka buat kek macam ni dan orang itu yelah mak saya, ahaks! Kek butter jer pun tapi kaler wajib empat. Pastu frosting mesti royal icing, kan? Haa... mak sayalah tu! Owh ye, ceri merah dan hijau wajib ade eh!
Ni nak cita jujur ni. Kiteorang ni kan sebenarnya bukan la datang dari keluarga senang. Waktu arwah abah pencen, lima orang dari kami masih menuntut. Sorang kat universiti, empat lagi ada yang sekolah menengah dan ada yang sekolah rendah. Jadi lauk selalulah tak cukup. Ayam, daging, udang dan ketam boleh kira dapat makan berapa kali jek dalam setahun. Yang paling mampu cuma ikan hari-hari. Tapi ada hari duit beli ikan pun tak cukup maka inilah antara menu yang mak selalu buat. Owh lupe plak nak bagi kredit. Salad telur ni abang sulung saya yang buat hehe... Rajinkan? Ok dia duda. Same jugak sapa nak berkenalan silelah email resume ye. Peluang adalah sengit.
Last but not least la kan... kalau dah namanya orang Perak, mana boleh takde jelatah ni wehhhh... !!!

Okeh, sume sudah kasik tunjuk. Korang punye mennu macamana? Ada sama tak?


Signature

6 ulasan:

  1. Jelatah je yg sama. Bukan org perak je yg suka jelatah, org pahang pun suka hokeyyy..

    Deeb, meronta-ronta rase nak try rendang pedas paru dgn kuah kacang one of a kind tu. Tapi betul tau, mmg ada benda yang hanya org tu je masak sedap dan ada unik air tangan dia tu. Kalau org lain masak takkan jadi gitu.

    BalasPadam
  2. Ahahaha bab resume yg tak menahan tu, semua pun sedap tapi yg paling win butter cake tu lah

    BalasPadam
  3. akak pun smpai la ni klau buat royal icing mesti tak jadi cam mak wat...huhu

    BalasPadam
  4. @LydSunshineWalaweh!!! Baru ku tau orang Pahang pun ske wt jelatah hehe.. calit, calit!... Ermm bab yang satu tu betul ke? Jadi sampai bebila la daku akan failed masak rendang dan sambal sate yang sedap itu eh? Sob, sob... *redha...*

    BalasPadam
  5. @Tina OthmanTakde ke sesape kengkawan ke sedare yang nak email ni Tina? Agaga.. Hey, kek bater- wajiblah! Kek bater Wan Dolly hokeyyyy!!!! ;P

    BalasPadam
  6. @SallyAte tak paham-paham nak amek kursus ngan mak? Agaga...

    BalasPadam

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Follow Me at flickr! .